Czy Norwegia potrzebuje mechaników samochodów ciężarowych?
Absolutnie TAK! Oto odpowiedź. Wykwalifikowani mechanicy autobusów, ciężarówek, , ciągników, koparek – Norwegia potrzebuje właśnie WAS!
Mechanicy pojazdów ciężkich naprawiają, konserwują i testują ciężkie pojazdy, silniki i związane z nimi elementy mechaniczne w ciężarówkach, autobusach, maszynach rolniczych, sprzęcie budowlanym i drogowym.
Producenci oczekują, że potrzeba konserwacji będzie się zmniejszać i w 2030 roku nowa ciężarówka będzie wymagała o 20 procent niższego poziomu konserwacji niż nowa ciężarówka dzisiaj. Z drugiej strony, ilość przewożonych towarów wzrośnie o 25 procent. W oparciu o te zmienne, jest mało prawdopodobne, aby w 2030 roku potrzebnych było mniej specjalistów niż obecnie. Do 2026 roku liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Norwegii ma wynieść 259 420 sztuk. Od 2010 roku rynek wzrósł o 1,7% rok do roku i wyniósł 26 581 000 jednostek. W 2020 roku obroty branży napraw pojazdów mechanicznych i motocykli w Norwegii wyniosły 27,6 mld euro.
Już dziś przemysł stoi przed wyzwaniami, jeśli chodzi o zaoferowania odpowiednich warunków specjalistom z branży motoryzacyjnej, jest również trudno, a może być jeszcze trudniej, ponieważ jest ciężko znaleźć wystarczająco wykwalifikowanych i zmotywowanych specjalistów samochodów ciężarowych.
W Norwegii reprezentowane są wszystkie międzynarodowe marki samochodów ciężarowych i autobusów, takie jak;
- Scania
- Volvo
- Mercedes
- MAN
- Iveco
- Renault
- DAF
- Sisu
Patrząc na sprzedaż do listopada 2022 r. tylko dla samochodów ciężarowych powyżej 16 ton, o pierwsze miejsce w Norwegii walczą marki Scania i Volvo: (źródło: Opplysningsrådet for Veitrafikken).
Oprócz wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem w pracy z ciężarówkami i autobusami, istnieje również zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą naprawiać, konserwować i testować maszyny budowlane i przemysłowe, takie jak:
- Liebherr
- CAT
- Mitsubishi
- Komatsu
- Doosan
- Yanmar
- Case
- Sany
- Keestrack
- Mustang
W Norwegii jeden na czternastu mieszkańców mieszka na nieruchomości rolnej. Obszar należący do tych nieruchomości stanowi jednak ponad trzy czwarte powierzchni Norwegii. Bez mechaniki produkcja rolna zatrzymuje się. Ponieważ 3,5 % powierzchni Norwegii jest wykorzystywane w rolnictwie, istnieje zapotrzebowanie na mechaników i techników również dla marek ciągników takich jak:
- Massey Ferguson
- Fendt Valtra
- John Deere
- New Holland
- Case IH
- Deutz-Fahr
- Claas
- Kubota
- McCormick
- Zetor
Norwegia potrzebuje nie tylko wykwalifikowanych specjalistów z branży motoryzacyjnej specjalizujących się w jednym lub dwóch z wymienionych typów lub marek. Istnieje również wiele możliwości dla doświadczonych i wszechstronnych mechaników wielu marek, którzy są otwarci i wykwalifikowani w pracy z różnymi pojazdami, od małych, lekkich i średnich pojazdów, po ciężkie ciężarówki i transportery, a także sprzęt komercyjny i budowlany oraz pojazdy rekreacyjne takie jak przyczepy kempingowe.
Wiele osób myśli o silnikach Diesla tylko wtedy, gdy mówi o pojazdach ciężkich. Ale chwileczkę! Czy wiesz, że:
- Oslo będzie wkrótce pierwszą stolicą ze 100% zero-emisyjnym transportem publicznym?
- W Trøndelag Volvo FMX Electric będzie transportować zboże i pasze
- W Bergen lokalna firma remontowa słynie z ambicji stworzenia parku pojazdów wolnych od skamielin, w którym z roku na rok przybywa EV.
- Najbardziej wysunięta na północ elektryczna ciężarówka świata to Scania Truck na Svalbardzie w Norwegii
Teraz nadszedł czas, aby myśleć inaczej i szerzej, ponieważ Norwegia jest już w czołówce, jeśli chodzi o EV (Auta elektryczne).
- W Norwegii pojazdy elektryczne stanowiły 79% nowych rejestracji samochodów osobowych w 2022 roku, według najnowszych danych. 87%, gdy uwzględnimy hybrydy plug-in.
- To smugi przed innymi narodami, ponieważ Norwegia zrzeka się ceł importowych i podatków od rejestracji samochodów dla pojazdów elektrycznych.
- Energia elektryczna w tym kraju pochodzi prawie wyłącznie z elektrowni wodnych, co sprawia, że użytkowanie samochodów elektrycznych w Norwegii jest szczególnie czyste.
Mimo że elektryfikacja transportu jest jednym z priorytetów, pojazdy ciężarowe pozostają w tyle, a mimo to rośnie liczba rejestracji i sprzedaż elektrycznych autobusów i ciężarówek. Przewiduje się, że do końca 2022 roku około 15% wszystkich nowych koparek w Norwegii będzie miało napęd elektryczny.
Ponieważ Norwegia prześciga się w produkcji pojazdów elektrycznych, jeśli jesteś zainteresowany pracą z nimi i posiadasz odpowiednie umiejętności, Norwegia jest miejscem, w którym powinieneś się znaleźć!
WiiSDA stwarza możliwości zmiany życia i dopasowuje Ciebie do idealnej pracy w branży motoryzacyjnej w Norwegii, niezależnie od tego, czy jesteś:
Dowiedz się więcej o tym, jak z sukcesem zintegrować się w Norwegii i jak pracowitość może pomóc Ci w zdobyciu pracy w branży motoryzacyjnej, a także przeczytaj artykuł o Romanie, który z powodzeniem osiągnął swój cel „Zdobyć pracę za granicą i zobaczyć świat”.